•   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  •  چراغ گمگشتگان

به سایت چراغ گمگشتگان خوش آمدید. 

 

قال رسول الله (ص): «اِنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَيْنِ، كِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتي حَبْلانِ مُتَّصِلانِ، لَنْ‌يَفْتَرِقا حَتّيٰ يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ‌تَضِلُّوا اَبَداً...»

من از بين شما مي‌روم و دو چيز گران و عظيم را نزد شما مردم مي‌گذارم كه اين دو چيز كتاب خداست و عترت طاهرين (ع) كه اهل بيت من هستند،

كه اين دو هرگز از هم جدا نخواهند شد (لَنْ‌يَفْتَرِقَا) تا در روز قيامت نزديك حوض كوثر بر من وارد شوند و اگر به اين دو چيز گران و عظيم متمسّك و متوسّل شويد هرگز گمراه نخواهيد شد. 

 

در این سایت می‌توانید بهترین مطالب، سخنرانی‌ها، کتب، تصاویر، برنامه‌ها و همچنین محصولات صوتی و تصویری دینی و مذهبی را دریافت نمایید. 

محصولات فرهنگی دینی و مذهبی در چراغ گمگشتگان

 
چراغ گمگشتگان دانلود جلسات

1- آية ولايت: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ»[1]يعني: اين است و جز اين نيست كه ولي شما خداوند است و رسول او و آن‌كس كه نماز مي‌خواند و در حال ركوع زكات مي‌دهد. جمهور مفسّران از علماي شيعه و اهل سنّت برآنند كه اين آيه در شأن حضرت عليّ‌بن‌ابيطالب نزول يافته است.

2- آية ابلاغ امر خداي‌‌تعاليٰ در نصب حضرت مولي‌الموحّدين اميرالمؤمنين به ولايت و وصايت و خلافت: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ‌تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَيَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»[2]يعني: اي رسول گرامي! ابلاغ كن آنچه فرو فرستاده شد از جانب پروردگارت بسوي تو و اگر اين امر را به مردم ابلاغ نكني رسالت خداوند را انجام نداده‌اي، خداوند تو را از مردمان نگه مي‌دارد و خداوند هدايت نمي‌كند كافران را. اجماع اهلبيت و بعضي از اعاظم پيشوايان اهل سنّت مانند عليّ‌بن‌احمدالواحدي در تفسير خود به نام اسباب النزول و ثعلبي در تفسير خود و ديگر اكابر از علماي اهل سنّت متفقاً اذعان دارند به اينكه اين آيه در حجّة‌الوداع در غديرخم در مورد اعلام و ابلاغ ولايت و خلافت مطلقه حضرت مولي‌الموحّدين اميرالمؤمنين7 نازل شده و بعد از ابلاغ اين امر بسيار مهمّ اوّلين كسي كه به فرمان رسول خدا6با اميرالمؤمنين بيعت كرد عمربن‌خطاّب بود كه گفت: «بَخّاً بَخّاً لَكَ هَنيئاً لَكَ يا أَبَاالْحَسَن! أَصْبَحْتَ وَ أَنْتَ مَوْلايَ وَ مَوْلا كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ»يعني: مبارك باد بر تو يا اباالحسن! صبح كردي درحاليكه مولاي من و مولاي تمام مؤمنين و مؤمنات شدي.

3- آية تطهير: «... إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»[3]يعني: اين است و جز اين نيست كه خداي‌‌تعاليٰ اراده فرموده است كه بدي و رجس را از اهلبيت ببرد و پاك و مطّهر گرداند پاك گردانيدني.

و از ابوسعيد خدري و انس‌بن‌مالك و واثله امُّ‌سلمه و عايشه و اكثر علماي اهل سنّت و اجماع علما و مفسّرين شيعه مروي است كه اين آيه تطهير مختص به رسول خدا و اميرالمؤمنين و فاطمه الزّهراء و حسن و حسين صلوات‌اللّه‌عليهم‌اجمعين نازل گرديده است.

4- آية اكمال‌الدّين: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً...» [4]يعني: امروز (روز غديرخم) كامل كردم براي شما دينتان را و تمام كردم بر شما نعمت خود را (يعني نعمت ولايت) و پسنديدم براي شما دين اسلام را. از حضرت امام محمّد باقر و حضرت امام جعفر صادق صلوات‌اللّه‌عليهما مروي است كه اين آيه نازل شد بعد از آنكه حضرت رسول اكرم6حضرت اميرالمؤمنين7 را خليفه خود گردانيد در غديرخم در حين انصراف از حجّة‌الوداع و فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهٰذا عَلِيٌّ مَوْلاهُ»و اين آخرين فريضه بود كه حق‌‌تعاليٰ انزال فرمود، و بعد از آن هيچ فريضه‌اي نازل نفرمود. پس كمال فرائض الـٰهي به نصب امامت و خلافت حضرت اميرالمؤمنين7بوده باشد، و سيّدعالم6در حين نزول اين آيه فرمود: «أَللّهُ أَكْبَرُ عَلٰي إِكْمالِ الدّينِ وَ إِتْمامِ النَّعْمَةِ وَ رَضِيَ الرَّبُّ بِرِسالَتي وَ بِوِلايَةِ عَليّ‌بْنِ‌أَبيطالِبٍ بَعْدي»و بعد از آن فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ أَنْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ أَخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ».

5- «وَ اعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَ لاتَفَرَّقُواْ...»[5]يعني: همگي به ريسمان محكم خداوند (ولايت اميرالمؤمنين) چنگ زنيد و به راه‌هاي مختلف نرفته و متفرّق نشويد. از محضر مقدس رسول اكرم6سؤال كردند كه حبل اللّه يعني رشته خداوند چيست؟ آن حضرت به‌دست مباركشان اشاره فرمودند به جانب اميرالمؤمنين7و فرمودند: حبل اللّه علي7 مي‌باشد، هركس در دنيا به او توسّل و تمسّك جويد هرگز گمراه نشود. و عليّ‌بن‌ابراهيم به سند خود ذيل آيه «وَ لاتَفَرَّقُواْ»از حضرت امام باقر7 روايت كرده كه فرمودند خداوند تبارك و تعاليٰ چون مي‌دانست كه مسلمانان بعد از پيغمبر اكرم6اختلاف پيدا مي‌كنند، آنها را از تفرقه منع فرمود همانگونه كه امّتان سابق را نهي فرموده بود، پس امر فرمود امّت اسلام را كه مسلمانان جملگي اجتماع نمايند بر دوستي و ولايت آل محمّد و متفرّق نشوند و هر دسته‌اي براي خود پيشوا و امامي قرار ندهند. اين است كه خداي‌‌تعاليٰ در آيه زير مي‌فرمايد:

6- «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَي الْكَافِرِينَ...»[6]يعني: اي كساني‌كه ايمان آورديد آن‌كس كه از شما از دين برگردد و مرتدّ شود خداوند به زودي قومي را كه بسيار دوست دارد و آنها هم خداوند را دوست دارند كه نسبت به مؤمنين فروتن و به كافران سخت و مقتدرند مي‌آورد. ثعلبي كه از علماء اهل سنّت است در تفسيرش روايت كرده است كه اين آيه نازل شده در حقّ اميرالمؤمنين7. و طبرسي از حضرت امام باقر7 روايت كرده كه فرمودند: اين آيه دربارة حضرت اميرالمؤمنين و اصحاب با وفايشان نازل شده.

7- «قُل لاأَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبيٰ...»[7]بگو اي پيغمبر! من از شما مردم اجر و مزدي در ايفاي رسالت خود نمي‌خواهم مگر مودّت و دوستي شما در قربيٰ و اهلبيت من؛ يعني خويشان نزديك مرا دوست بداريد و تعظيم و تكريم ايشان را از واجبات ديني خود شماريد. در كشّاف آورده كه چون اين آيه نازل شد صحابه از آن حضرت پرسيدند: «يا رسولَ اللّهِ! مَنْ قَرابَتِكَ الَّذينَ أَوْجَبْتَ عَلَيْنا مَوَدَّتَهُمْ؟»يعني: يا رسول اللّه! اقارب و نزديكان شما كه خداي‌‌تعاليٰ مودّت و دوستي آنها را بر ما واجب فرموده است چه كساني هستند؟ فرمودند: عليّ‌بن‌ابيطالب و فاطمه و حسن و حسين، و همچنين اين روايت را از احمدبن‌حنبل كه رئيس اهل سنّت است و ثعلبي نيز كه از مشاهير و علماي اهل سنّت است روايت كرده‌اند.

8- «وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ كَفيٰ بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ»[8]يعني: كفّار مي‌گويند تو رسول خدا نيستي، بگو خداي‌‌تعاليٰ كافي است بين من و شما و آن‌كسي كه نزد او دانش و علم كتاب است. خلف از عطيّه كوفي و او از ابوسعيد خدري روايت كرده كه او گفت: من از رسول خدا6سؤال كردم: يا رسول اللّه! مرا خبر ده از آنچه خداي‌‌تعاليٰ در محكم كتاب خود فرموده: «... وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ»چه كسي است؟ فرمودند: «ذاكَ أخي عليُّ‌بنُ‌ابيطالب»يعني: مراد عليّ‌بن‌ابيطالب برادر من است، و اين روايت را بيشتر مفسّران و راويان و دانشمندان اهل سنّت نيز روايت كرده‌اند.

9- «وَ مِنْ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»[9]يعني: از مردمان كسي هست كه براي يافتن و كسب رضاي خداوند نفس خود را مي‌فروشد (يعني خود را فدا مي‌كند) و خداي‌‌تعاليٰ به بندگان مهربانست. سدي از ابن‌عباس نقل كرده كه اين آيه در شأن عاليشأن اميرالمؤمنين7 نازل شده است و غزالي كه از اعاظم فضلاء اهل سنّت است در كتاب احياءالعلوم و همچنين در كتاب كيمياي سعادت نيز آورده است كه: «إِنَّ هٰذِهِ الآيَة نَزَّلَتْ فِي عليّ‌ٍبنِ‌أبيطالبٍ حينَ باتَ عَلٰي فِراشِ رَسُولِ اللّهِ6»يعني: اين آيه نازل شد در مورد خوابيدن عليّ‌بن‌ابيطالب7در فراش رسول اللّه، و ثعلبي نيز كه از رؤساي اهل سنّت است در تفسير خود آورده است كه در شب تار چون آن سيّدابرار به امر پروردگار عزيمتِ فرار از كفّار نمود، عليّ‌بن‌ابيطالب7را بخواند. و در آن وقت عمر شريف شاه ولايت به بيست و يك‌سال رسيده بود، پس آن سرور انبياء فرمود: يا علي7! قريش اتّفاق نموده‌اند و مي‌خواهند كه امشب بر سر من آيند و مرا هلاك كنند، اكنون حكم خداوند آن است كه تو در مرقد و فراش من بخوابي و گليم مرا بر خود بپوشاني تا ايشان خيال كنند كه من در خوابگاه خود خوابيده‌ام. و من بيرون روم و خود را بجائي رسانم كه از شرّ ايشان ايمن شده و از ايشان آسيبي به من نرسد.

شاه اولياء چون اين سخن را از سيّد انبياء بشنيد عرض كرد: يا رسول اللّه! مرا خبر ده كه اگر من چنين كنم آسيبي به جناب تو نمي‌رسد؟ و مكروهي از ايشان به ذات شريف تو راه نمي‌يابد؟ پيغمبر اكرم6فرمودند: آري يا علي، اگر تو چنين كني آزاري از ايشان به من نخواهد رسيد و من از شرّ ايشان در امان حقّ سبحانه باشم، پس حضرت اميرالمؤمنين7 چون اين بشارت بشنيد فرمود: «الآنَ طابَ الْمَوْتُ»، يعني: اكنون كه مرا به سلامتي خود بشارت فرمودي مرگ براي من گوارا و شهادت براي من لذّت‌بخش خواهد بود.

جان شيرين گر قبول چون تو سلطاني بود

 

كي به جاني باز ماند هركه را جاني بود

پس آن حضرت فرمودند: يا علي! بايد كه تو اين بُرد سبز را بر خود اندازي تا چون ايشان از دور اين را بر تو پوشيده بينند خيال كنند كه اين محمّد است كه در خوابگاه خود خفته و تا تو را بر اين حال ببينند از پي من نيايند و تفحّص من نكنند و من خود را به منزل امن و اماني رسانم.

10- «الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ سِرّاً وَ عَلاَنِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ»[10]يعني: آنانكه انفاق مي‌كنند مال‌هاي خود را در شب و روز و پنهان و آشكار، اجر و مزدشان نزد خداوندشان است و هيچ‌گونه بيمي و حزني براي ايشان نيست. در اسباب نزول و بعضي ديگر از تفاسير اهل سنّت مذكور است و روايت از عبداللّه عباس است كه گفت: از حضرت رسالت6 شنيدم كه فرمود: اين آيه در شأن عليّ‌بن‌ابيطالب مذكور است، و روايت از عبداللّه‌بن‌عبّاس است كه گفت: از حضرت رسالت6شنيدم كه فرمود: اين آيه در شأن عليّ‌بن‌ابيطالب نزول يافت و سبب آن اين بود كه اميرالمؤمنين7از متاع دنيا چهار درهم بيش نداشت، يكي را در شب انفاق نمود و يكي ديگر را در روز تصدّق نمود و سوّمي را در پنهاني و چهارمي را در آشكارا. چون اين عمل به اين كيفيّت از آن سيّد اوصياء و سرور اولياء صادر شد پيغمبر اكرم6فرمودند: اي علي! تو را چه بر اين داشت كه بر اين نهج تصدّق كني؟ اميرالمؤمنين عرض كردند: يا رسول اللّه! طريق تصدّق را كه خشنودي خداوند بر آن مترتّب است بيرون از اين چهار صورت نيافتم به تمنّاي آنكه يكي از اينها شرف قبول يافته به موقع رضا رسد.

11- «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»[11]يعني: بدرستي‌كه آنان كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام دادند آن گروه بهترين خلايقند. در كتاب شواهدالتّنزيل حاكم حسكاني به اسناد مرفوع به يزيدبن‌شراحيل انصاري كاتب اميرالمؤمنين7كه گفت: شنيدم از آن حضرت فرمودند: (ترجمة روايت) در هنگام رحلت حضرت رسول6پشت مبارك آن حضرت به سينة من بود و آن حضرت به من تكيه داده بود در اين‌حال فرمود: اي علي7! آيا نشنيده‌اي آيه كريمه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»ايشان شيعيان تواند و وعده‌گاه من و شما كنار حوض كوثر خواهد بود در وقتي كه جميع خلق اوّلين و آخرين حاضر باشند و شما سفيد رويان باشيد و همة اعضاء شما نوراني باشد و شما را در آن روز به فرّالمحجّلين ندا كنند، و همچنين منذربن‌محمّد از روات اهل سنّت در تفسير خود و حافظ ابونعيم در حلية‌الاولياء اين روايت را نقل كرده‌اند.

12- «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»[12]يعني: پس پرسيده خواهيد شد از نعمت‌ها، و اين سورة مباركه «وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَسْئُولُونَ»[13]يعني: ايشان را بازداريد تا از ايشان سؤال كرده شود. از حضرت امام باقر7 و حضرت امام جعفر صادق7 روايت كرده‌اند كه مراد از «نعيم» ولايت اميرالمؤمنين7است كه تماميّت نعمت به آن است و بيان آن اين است كه خداي‌‌تعاليٰ فرمود: «وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي»و عياشي به اسناد خود روايت كرده كه ابوحنيفه كوفي گفت: من اين آيه را از محضر مبارك حضرت امام صادق7 سؤال كردم، حضرت فرمودند: «نَحْنُ اَهْلُ الْبَيْتِ النَّعيمُ الَّذِي اَنْعَمَ اللّهُ بِنا عَلَي الْعِبادِ...»يعني: «نعيمِ مسئولٌ عنه» ما اهلبيت هستيم و حقّ سبحانه و تعاليٰ بوسيله ما بر بندگان انعام فرموده است. و حضرت عليّ‌بن‌موسي‌الرّضا عليه‌آلاف‌التّحية‌والثناء از پدران گرام خود روايت مي‌فرمايند: «قالَ رسولِ اللّهِ6: يا عَلِيُّ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُسْئَلُ عَنْهُ الْعَبْدُ بَعْدَ مَوْتِهِ شَهادَةَ أَنْ لا اِلٰهَ اِلاَّ اللّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ وَ أَنَّكَ وَلِيُّ الْمُؤْمِنينَ فَمَنْ أَقَرَّ بِذٰلِكَ وَ كانَ يَعْتَقِدُهُ صارَ إِلَي النَّعيمِ الَّذِي لازَوالَ لَهُ»يعني: پيغمبر گرامي اسلام6فرمودند: يا علي! اول چيزي كه از بنده بعد از مرگ سؤال مي‌كنند كلمه شهادتين باشد و ولايت و محبّت و حقّيت تو، پس هركس به اين موارد اقرار كند و معتقد باشد به نعيم ابدي و سعادت سرمدي رسد، پس فرمودند: «أَوَّلُ مَا يُسْئَلُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيٰمَةِ الشَّهادَةَ وَ النَّبُوَّةَ وَ مُوالاتِ عَلِيّ‌بنِ‌أَبيطالبٍ7». در تفسير آية شريفه 24 سورة مباركة صافّات، در مصحف ابن‌مسعود نوشته است: «وَقِفُوهُمْ اِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ عَنْ وِلايَةِ عَلِيٍّ7»و ابوسعيد خدري و سعيدبن‌جبير نيز قائل به اين قولند و مؤيّد روايتي است از حضرت رسول اكرم6كه روز قيامت هيچ‌كس قدم از قدم برندارد تا پنج چيز از او سؤال كنند از جواني، تا در چه به پيري رسانيده؛ از عمر، تا در چه فاني ساخته؛ از مال، تا از كجا بدست آورده و در چه كاري مصرف كرده و از علم او، تا بر آنچه عالم بوده عمل كرده است يا خير؛ و از ولايت و دوستي حضرت اميرالمؤمنين7.

13- «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ»[14]يعني: اي كساني‌كه ايمان آورده‌ايد اطاعت كنيد خداوند را و اطاعت كنيد رسول را و اطاعت كنيد صاحبان امر را. از حضرت امام باقر و امام صادق8مروي است: «إِنَّ اُولِي الأَمْرِ الأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ، أَوْجَبَ اللّهُ طاعَتَهُمْ بِالإِطْلاقِ كَما أَوْجَبَ طاعَتَهُ وَ طاعَةَ رَسُولِهِ»يعني: بدرستي‌كه اولي الامر ائمّة معصومين‌اند از آل محمّد6كه حق‌‌تعاليٰ طاعت خود و طاعت رسول خود را كه بر مسلمين واجب گردانيده طاعت ايشان را نيز بر همة بندگان علي‌الاطلاق واجب گردانيده است و جايز نيست كه حق‌‌تعاليٰ واجب گرداند طاعت كسي را مگر او را عصمت عطا فرموده باشد.

14- «هَلْ أَتيٰ عَلَي الإِنسَانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ‌يَكُن شَيْئاً مَذْكُوراً...»(تا آخر سورة مباركة انسان) ثعلبي كه امام اهل حديث است به طريق اهل سنّت در تفسير خود مي‌نويسد تمام اين سوره در شأن اهل‌البيت عليهم‌الصّلوٰة‌والسّلام نزول يافته است. در تفسير اهلبيت مذكور است مراد به «انسان» كه اين سوره به نام انسان خوانده شده است حضرت عليّ‌بن‌ابيطالب7است و استفهام در معني نفي يعني هيچ زماني بر اين انسان نگذشت كه او در آن زمان مذكور بلكه هميشه مذكور و معروف بود و چگونه چنين نباشد آنكس كه نامش با نام خدا و رسولش بر ساق عرش و بر درهاي بهشت و سرادقات عرش نوشته بودند پيش از خلق عالم.



[1]- سورة مباركة مائده آية 55

[2]- سورة مباركة مائده آية 67

[3]- سورة مباركة احزاب آية 33

[4]- سورة مباركة مائده آية 3

[5]- سورة مباركة آل‌عمران آية 102

[6]- سورة مباركة مائده آية 54

[7]- سورة مباركة شوريٰ‌ آية 23

[8]- سورة مباركة رعد آية 43

[9]- سورة مباركة بقره آية 207

[10]- سورة مباركة بقره آية 274

[11]- سورة مباركة بيّنه آية 6

[12]- سورة مباركة تكاثر آية 8

[13]- سورة مباركة صافّات آية 24

[14]- سورة مباركة نساء آية 59

  • صوتی
  • تصویری
  • دیگر

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2188

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2775

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2746

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2188

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2775

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2746

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2188

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2775

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2746

Instagram

امام صادق (ع) فرمودند:

نَحْنُ جَنْبُ اللّهِ وَ نَحْنُ صَفْوَةُ اللّهِ وَ نَحْنُ خِيَرَةُ اللّهِ و نَحْنُ مَواريثُ الاَنْبياءِ وَ نَحْنُ اُمَناءُ اللّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللّهِ و نَحْنُ آيَةُ الْهُديٰ وَ نَحْنُ الْعُرْوَةُ الْوُثْقيٰ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بَنا خَتَمَ اللّهُ وَ نَحْنُ الاَوَّلونَ و نَحْنُ الآخِرُونَ وَ نَحْنُ سادَةُ الْعِبادِ و ساسةُ الْبِلادِ وَ نَحْنُ النَّهَجُ الْقَويمُ وَ الصِّراطُ الْمُسْتَقيمُ وَ نَحْنُ عِلَّةُ الوُجُودِ وَ حُجَّةُ الْمَعبُودِ، لايَقْبَلُ اللّهُ عَمَلَ عامِلٍ جَهِلَ حَقَِّنا وَ نَحْنُ قَناديلُ النبُوَّةِ وَ مَصابيحُ الرِّسالَةِ وَ نَحْنُ نُورُ الأَنْوارِ وَ كَلِمَةُ الْجَبّارِ...

زیارت حضرت زهرا (س)

السَّلامُ عَلَيْكِ يا سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمين، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَي النَّاسِ اَجْمَعين، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّها، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَليٰ اَمَتِكَ وَابْنَةِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلوٰةً تَزْلِفُها فَوْقَ زُلْفيٰ عِبادَكَ الْمُكَرَّمينَ مِنْ اَهْلِ السَّمٰواتِ وَ اَهْلِ الأََْرَضينَ

امام صادق (ع) فرمود:

اگر چنانچه مردمي خداي يگانه و بي‌شريك را پرستش كنند و نماز بر پا دارند و زكات بدهند و حجّ خانة خدا را به‌جاي آرند و ماه رمضان را روزه بدارند، سپس به چيزي كه خداوند و پيغمبر امر فرموده و انجام داده اعتراض كنند و بگويند چرا بر خلاف آن نساخته، و يا در دل خود چنين انكار و اعتراضي داشته باشند (گرچه به زبان نياورند) 

چراغ گمگشتگان، ارائه برترين مطالب، سخنرانی‌ها، کتب و تصاویر مربوط به جلسات استاد ارجمند حاج مصطفي صدقياني 

درباره چراغ گمگشتگان

چراغ گمگشتگان مدتی است که به یاری خداوند متعال و با امداد 14 معصوم (ع) و اجازه از استاد حاج مصطفي صدقياني راه اندازی شده و هدف از راه اندازی این سایت، نشر حقایق دین مقدس اسلام  و ارائه خدمات دینی و مذهبی و همچنین پرسش و پاسخ دینی و مذهبی می‌باشد

برخی از خدمات این مجموعه عبارتند از :

  • ارائه مطالب دینی و مذهبی
  • سخنرانی های مذهبی
  • سخنرانی های حاج مصطفي صدقياني
  • کتب و مقالات دینی و مذهبی
  • تصاویر، اشعار و برنامه‌های مذهبی
  • و ......

راه های ارتباط با سایت

ارسال ایمیل به آدرس: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شما می‌توانید مطالب جالب و خواندنی و همچنین فایل‌های دینی و مذهبی خود را که تاثیرگذار می‌باشد ارسال نمایید تا در صورت تایید در سایت درج گردد

با تشکر از شما - اجرکم عندالله

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری