•   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  •  چراغ گمگشتگان

به سایت چراغ گمگشتگان خوش آمدید. 

 

قال رسول الله (ص): «اِنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَيْنِ، كِتابَ اللّهِ وَ عِتْرَتي حَبْلانِ مُتَّصِلانِ، لَنْ‌يَفْتَرِقا حَتّيٰ يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ‌تَضِلُّوا اَبَداً...»

من از بين شما مي‌روم و دو چيز گران و عظيم را نزد شما مردم مي‌گذارم كه اين دو چيز كتاب خداست و عترت طاهرين (ع) كه اهل بيت من هستند،

كه اين دو هرگز از هم جدا نخواهند شد (لَنْ‌يَفْتَرِقَا) تا در روز قيامت نزديك حوض كوثر بر من وارد شوند و اگر به اين دو چيز گران و عظيم متمسّك و متوسّل شويد هرگز گمراه نخواهيد شد. 

 

در این سایت می‌توانید بهترین مطالب، سخنرانی‌ها، کتب، تصاویر، برنامه‌ها و همچنین محصولات صوتی و تصویری دینی و مذهبی را دریافت نمایید. 

محصولات فرهنگی دینی و مذهبی در چراغ گمگشتگان

 
چراغ گمگشتگان دانلود جلسات

احاديث و روايات زير كه در فضيلت و عظمت مقام مقدّس اميرالمؤمنين از لسان صدوق سيّدالمرسلين و خاتم‌النّبيّين ايراد شده است از منابع معتبر اهل سنّت و كتب محدّثين و مورّخين آنان به عنوان تيمّن و تبرّك يادآوري و يادداشت مي‌شود:...

1- قال ابن‌عبّاس: قالَ رَسُولُ اللّه: «يا عَليُّ اَنْتَ اِمامُ اُمَّتي وَ خَليفَتي عَلَيْها مِنْ بَعْدي»يعني: يا علي تو امام و پيشواي امّت و جانشين و خليفه من هستي بعد از من. و اين روايت را بسياري از محدّثين عامّه از انس‌بن‌مالك و ابن‌عبّاس به تواتر نقل كرده‌اند.

2- قال عايشه: قالَ رَسُولُ اللّه: «ذِكْرُ عَليٍّ عِبادَةٌ»يعني: ياد علي عبادت است. حافظ سيوتي در جامع الصغير و ابن‌كثير در البداية و النهاية و خطيب خوارزمي با اسناد از عايشه نقل كرده‌اند كه مي‌گفت از رسولخدا6شنيدم كه مي‌فرمود: ذكر علي و ياد او عبادتست.

3- قال ابوذر غفّاري: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَليُّ مَنْ فارَقَني فَقَدْ فارَقَ اللّهُ وَ مَنْ فارَقَكَ فَقَدْ فارَقَني»يعني: يا علي! هركس از من دوري گزيند به‌تحقيق كه از خداوند دوري گزيده و هركس از تو دوري گزيند از من جدا و دور گرديده است. و اين حديث را خطيب خوارزمي در مناقب و حاكم نيشابوري در مستدرك و علاّمه ذهبي از ابوذر غفّاري و عبداللّه‌بن‌عمر روايت كرده‌اند.

4- قال انس‌بن‌مالك: قالَ رَسُولُ اللّه6: «صَلَّتِ الْمَلائِكَةُ عَلَيَّ وَ عَلٰي عَليٍّ7 سَبْعاً وَ ذٰلِكَ اَنَّهُ لَمْ‌يُرْفَعْ اِلَي السَّماءِ شَهادَةُ اَنْ لا اِلٰهَ اِلاَّ اللّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ اِلاّ مِنّي وَ مِنْهُ»يعني: ملائك و فرشتگان بر من و علي7 هفت‌سال صلوات و درود فرستادند چون در آن هنگام به غير از من و علي كسي گوينده لا اِلـٰهَ الاّ اللّه مُحمَّداً رَسُولَ اللّه در زمين نبود. و اين روايت را ابن‌مغازلي در كتاب مناقب علي7 نوشته است.

5- قال ابي‌هريره: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَليُّ سِلْمُكَ سِلْمي وَ حَرْبُكَ حَرْبي»يعني: يا علي! صلح تو صلح من است و جنگ تو جنگ من است.

ابن منازلي در مناقب علي7 و ديگر محدّثان عامّه از ابوهريره نقل كرده‌اند كه پيغمبر اكرم6هرگاه نگاه به چهرة علي و فاطمه و حسنين: مي‌كردند مي‌فرمودند: من با كسي كه با شما جنگ كند در جنگم و هركس با شما صلح كند در صلحم و مي‌فرمود: يا علي! صلح تو صلح من و جنگ تو جنگ من است.

6- قال جابربن‌عبداللّه انصاري: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَليُّ إِنَّكَ سَيِّدُ الْمُسْلِمينَ وَ اِمامُ الْمُتَّقينَ وَ قائِدُ الغُرِّ المُحَجَّلينَ وَ يَعْسُوبُ الْمُؤْمِنينَ»يعني: يا علي! براستي كه آقا و سرور مسلمانان و پيشواي پرهيزكاران و امير مؤمنان هستي. ابن‌كثير و ابن‌مغازلي و ابن‌ابي‌الحديد در شرح نهج‌البلاغة و بسياري ديگر از محدّثين عامّه به طريق مختلف از حذيفة‌بن‌يمان و جابربن‌عبداللّه و حضرت اباعبداللّه‌الحسين7 با قيد تواتر نقل كرده‌اند كه حضرت رسول اكرم6فرمودند: بر من وحي شده است كه حضرت علي سرور مسلمانان و پيشواي پرهيزكاران و امير مؤمنان است. از آن حضرت از معني «يعْسوب» سؤال شد، فرمودند: آن امير و پادشاه زنبور عسل است.

7- قال ابن‌عبّاس: قالَ رَسُولُ اللّه6: «مَنْ آذَيٰ عَلِيّاً فَقَدْ آذاني»يعني: هركس علي7 را بيازارد به‌تحقيق كه مرا آزرده است.

احمدبن‌حنبل در مُسند و ديگر محدّثين عامّه در كتب خود اين حديث را با قيد تواتر نقل كرده‌اند كه روزي حضرت پيغمبر اكرم6در مسجد النّبي خطاب به اصحاب خود فرمودند: اي گروه مهاجر و انصار! هركس حضرت علي7 را بيازارد مرا آزرده است.

8- قال عمّاربن‌ياسر: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَلِيُّ اِنَّ اللّهَ قَدْ زَيَّنُكَ بِزينَةٍ لَمْ‌يُزَيِّن الْعِبادَ بِزينَةٍ اَحَبُّ اِلَي اللّهِ مِنْها»و اين حديث شريف را بسياري از محدّثان عامّه ضمن ادّعاي تواترش از عمّارياسر روايت كرده‌اند كه حضرت پيغمبر اكرم6 فرمودند: خداوند متعال علي7 را به زيورهاي زهد، دوستي فقرا و محبّت به آنان و بريدن دل از جاه و مال دنيوي و ديگر مكارم متّصف و مزيّن فرموده است كه هيچ‌كدام از بندگانش را به تمام آن صفات زيبا و زيورهاي نيكو مزيّن نفرموده است.

9- قالَ نُعْمان‌بن‌بشير: قالَ رَسُولُ اللّه6: «اِنَّما مَثَلُ عَليٍّ7 فِي هٰذِهِ الاُمَّةِ مَثَلُ «قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ» فِي الْقُرْآنِ»يعني: اين است و جز اين نيست كه مثل علي7 در ميان اين امّت چون سورة قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدْ در قرآن است. علاّمه قندوزي در ينابيع المودّة و ابن‌مغازلي در مناقبش و ديگر محدّثين عامّه از ابن‌عبّاس و نعمان‌بن‌بشير روايت كرده‌اند كه حضرت پيغمبر اكرم6 فرمودند: يا علي! تو در ميان مردم مانند سورة قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدْ در قرآن هستي، كه هركس آن سوره را يكبار بخواند مانند اين است كه ثلث قرآن و اگر دوبار بخواند چون دو ثلث قرآن و اگر سه‌بار بخواند مانند آنكه قرآن را ختم كرده باشد، و تو را نيز اگر كسي به قلبش دوست داشته باشد يك ثلث از ايمان را در قلبش جاي داده است، و اگر به قلب و زبانش دوستدار تو باشد دو ثلث از ايمان را بدست آورده و اگر به قلب و زبان و عمل دوستدار و پيرو تو گردد پس او مؤمن كامل است. به خداوند قسم اگر تمام مردم دوستدار تو بودند آن طور كه اهل آسمان تو را دوست مي‌دارند هيچ‌كس عذاب نمي‌شد.

10- قال انس‌بن‌مالك: قالَ رَسُولُ اللّه6: «عُنْوانُ صَحيفَةِ الْمُؤْمِنِ حُبُّ عليّ‌بنِ‌ابيطالبٍ»يعني: اوّل دفتر هر مؤمني دوستي و محبّت عليّ‌بن‌ابيطالب است. علاّمه ابن‌جوزي و ابن‌حجر عسقلاني و ابن‌عساكر در كتب خود و ديگر محدّثين عامّه در مسانيد خود از طريق زُهَري از انس‌بن‌مالك نقل كرده‌اند كه مالك گفت: قسم به خداوندي كه جز او پروردگاري وجود ندارد كه شنيدم حضرت رسول اكرم6 مي‌فرمود: آغاز صحيفه و دفتر هر مؤمني دوستي و محبّت عليّ‌بن‌ابيطالب7 است.

11- قال ابوسعيد خُدْري: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَلِيُّ لَكَ سَبْعُ خِصالٍ لايُحاجَّكَ فيها اَحَدٌ: اَنْتَ اَوَّلُ الْمُؤْمِنينَ بِاللّهِ، وَ اَوْفاهُمْ بِعَهْدِ اللّهِ، وَ اَقْوَمَهُمْ بِأَمْرِ اللّهَ، وَ اَقْسَمَهُمْ بالسَّوِيَّةِ، وَ اَرْأَفَهُمْ بِالرَّعِيَّةِ، وَ اَعْلَمَهُمْ بِالقَضِيَّةِ وَ اَعْظَمَهُمْ مَزِيَّةً».

ابونعيم حافظ در حليلة الاولياء به نقل از كنزالاعمال از ابي‌سعيد خدري و معاذبن جبل و ديگر محدّثين عامّه آورده‌اند كه: حضرت رسول اكرم6فرمود: يا علي! تو را هفت خصلت است كه كسي در آن صفات به‌پاي تو نرسد: تو نخستين ايمان آورنده به پروردگار و پايدارترين باور دارندگان به عهد و پيمان اللّه و سرسخت‌ترين آنان در برابر اوامر پروردگار و اجراي آنها و نيرومندترين كس در اجراي مساوات و برابري و عدالت و مهربان‌ترين شخص نسبت به زير دستان، و به اسرار و نكات دانش احكام داناترين و در ميان امّت اسلام ممتازترين شخص هستي، و تو خليفه و جانشين و برادر و وزير من هستي و پرچمدار و صاحب لواي مني.

12- قال ابي‌بكر‌بن‌قحافة: قالَ رَسُولُ اللّه6: «عَليٌّ مِنّي بِمَنْزِلَتي مِنْ رَبّي»يعني: منزلت علي7 نزد من، چون مقام من نزد پروردگار من است. ابن‌حجر از طريق ابن‌سماك ذيل تفسير آياتي در قرآن در شأن و فضيلت اهلبيت رسول اللّه6 نازل گرديده از ابوبكر نقل كرده است كه: حضرت رسول اكرم6فرمودند: منزلت علي نزد من چون مقام من نزد پروردگارم است، چنانكه من پيام‌آور خداوندم و علي نيز جانشين و نايب من است.

13- قالتْ اُمُّ‌سَلَمه رضي‌اللّه‌عنها: قالَ رَسُولُ اللّه6: «عَليٌّ7 مَعَ الْقُرآنِ وَ الْقُرآنُ مَعَ عَليٍّ لَنْ‌يَفْتَرِقا حَتّيٰ يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ»يعني: علي7 با قرآن و قرآن با علي است، هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. و اين روايت را نيز حاكم در مستدرك و ذهبي در تلخيص و طبراني و سيوطي و ديگر محدّثان عامّه در مسانيد خود از جناب امُّ‌سلمه نقل كرده‌اند.

14- قال ابوايّوب انصاري: قالَ رَسولُ اللّه6: «مَنْ اَطاعَني فَقَدْ اَطاعَ اللّهَ، وَ مَنْ عَصاني فَقَدْ عَصَي اللّهَ، وَ مَنْ اَطاعَ عَلِيّاً فَقَدْ اَطاعَني وَ مَنْ عَصا عَلِّياً فَقَدْ عَصاني»يعني: هركس مرا اطاعت و پيروي كند خداوند را اطاعت و فرمانبرداري كرده و كسي كه مرا عصيان و نافرماني كند خداوند را نافرماني و عصيان نموده، و هركس علي7 را پيروي و اطاعت كند مرا پيروي و اطاعت كرده و هركس علي را نافرماني و عصيان كند از پيروي فرمان من سرپيچي و عصيان نموده است و اين روايت را نيز علاّمه ذهبي در تلخيص و حاكم در مستدرك و طبراني در تفسير كبير و ديگران از محدّثين عامّه نقل كرده‌اند.

15- قال ابن‌عبّاس: قالَ رَسُولُ اللّه6: «حَقُّ عَليٍّ7 عَلَي الْمُسْلِمينَ كَحَقِّ الْوالِدِ عَلٰي وَلَدهِ»يعني: حقّ علي7 بر مسلمانان چون حقّ پدر هست بر فرزندش، و اين روايت را علاّمه ابن‌حجر عسقلاني در لسان الميزان و ذهبي در ميزان الاعتدال به نقل مغازلي در كتاب مناقب اميرالمؤمنين7 با كمترين اختلاف در عبارات آورده‌اند كه حضرت رسول اكرم6فرمودند: من و علي7 پدران اين امّت هستيم و حقّ علي بر گردن مسلمانان چون حقّ پدر بر گردن فرزندش است.

16- قال جابربن‌عبداللّه انصاري: قالَ رَسُولُ اللّه6: «لَوْ لا اَنْتَ يا عَليُّ مَا عُرِفَ الْمُؤْمِنُونَ مِنْ بَعْدي»يعني: يا علي! اگر تو نبودي مؤمنان بعد از من شناخته نمي‌شدند.

17- قال سعدبن‌ابي‌وقّاص: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَليُّ اَنْتَ مِنّي بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسيٰ اِلاّ اَنَّهُ لا نَبِيَّ بَعْدي»يعني: يا علي! مقام و منزلت تو نزد من چون مقام و منزلت هارون7 است نسبت به موسيٰ7، مگر آن‌كه بعد از من پيغمبري نيست. اين روايت در كتاب صحيح بُخاري و صحيح مسلم در شرح غزوه تبوك و باب فضائل علي7 و مُسند ابن‌حنبل و ابن‌حجر و سيوطي در تاريخ خلفاء در فصل حالات اميرالمؤمنين7، از سعدبن‌ابي‌وقّاص و ابن‌عبّاس و سعيدبن‌مسيب آورده‌اند كه رسول خدا6حضرت علي7 را در مدينه جانشين خود نمود و خود به قصد غزوه تبوك با مسلمانان حركت فرمود و خطاب به اميرالمؤمنين7 اين حديث شريف را انشاء نمود و بدين‌بيان مقام و منزلت آن حضرت را آشكار فرمود.

18- قالتْ اُمُّ‌سَلَمه رضي‌اللّه‌عنها: قالَ رَسُولُ اللّه6: «يا عَليُّ لايُحِبُّكَ اِلاّ مُؤْمِنٌ وَ لايَبْغَضُكَ اِلاّ مُنافِقٌ»يعني: يا علي! جز مؤمن تو را دوست نمي‌دارد، و جز منافق تو را دشمن نمي‌دارد. و اين روايت را علاّمه زمخشري و علاّمه معتزلي و نسائي و احمدبن‌حنبل در مُسند و ترمذي در صحيح و خطيب بغدادي در تاريخش به طرق بسيار از جناب امُّ‌سلمه همسر گرامي پيغمبر اكرم6 روايت و نقل كرده‌اند.

19- قال ابوذر غفّاري: قالَ رَسُولُ اللّه6: «وَ مَنْ شَكَّ فِي عَلِيٍّ فَهُوَ كافِرٌ»يعني هركس در علي7 (در حقّ علي7) شكّ و ترديد پيدا كند كافر است - و اين روايت را علاّمه مناوي در كنوزالحقايق و قندوزي در ينابيع المودّة و ديگر محدّثين عامّه در مسانيد خود به نقل از ابوذر غفّاري; آورده‌اند كه پيغمبر اكرم6فرمودند: هركس با علي7 در راه به‌دست‌آوردن خلافت اسلامي بجنگد او را بكشيد هركس كه باشد، و فرمودند دشنام دهندة او كافر است، و شكّ و ترديد در حقّ او سبب كفر مي‌شود.

20- قال ابي‌بُريده: قالَ رَسُولُ اللّه6: «لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيٌّ وَ وارِثٌ وَ اَنَّ وَصِيّي وَ وارِثي عَليُّ‌بنُ‌اَبيطالِبٍ7»يعني: هر نبيّ و پيغمبري را وصيّ و وارثي باشد، بدرستي‌كه وصيّ و وارث من عليّ‌بن‌ابيطالب7 است. - و اين روايت را علاّمه مغازلي در مناقب اميرالمؤمنين7 و حاكم در مستدرك و حافظ ابوالقاسم بغوي در معجم الصّحابه و بسياري از محدّثين عامّه به طريق مختلف از سلمان فارسي و ابن‌عبّاس و عبداللّه‌بن‌بُريده نقل كرده‌اند كه پيغمبر اكرم6در موارد و مواقف بسيار فرمودند: هر پيغمبر و رسولي را وزير و خليفه‌اي باشد، اينك عليّ‌بن‌ابيطالب7 خليفه و وزير من است. 

  • صوتی
  • تصویری
  • دیگر

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2349

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2963

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2921

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2349

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2963

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2921

دانلودهای دیگر

جمعه , مرداد 24 1393
2349

دانلودهای صوتی

جمعه , مرداد 24 1393
2963

دانلودهای تصویری

جمعه , مرداد 24 1393
2921

Instagram

امام صادق (ع) فرمودند:

نَحْنُ جَنْبُ اللّهِ وَ نَحْنُ صَفْوَةُ اللّهِ وَ نَحْنُ خِيَرَةُ اللّهِ و نَحْنُ مَواريثُ الاَنْبياءِ وَ نَحْنُ اُمَناءُ اللّهِ وَ نَحْنُ وَجْهُ اللّهِ و نَحْنُ آيَةُ الْهُديٰ وَ نَحْنُ الْعُرْوَةُ الْوُثْقيٰ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بَنا خَتَمَ اللّهُ وَ نَحْنُ الاَوَّلونَ و نَحْنُ الآخِرُونَ وَ نَحْنُ سادَةُ الْعِبادِ و ساسةُ الْبِلادِ وَ نَحْنُ النَّهَجُ الْقَويمُ وَ الصِّراطُ الْمُسْتَقيمُ وَ نَحْنُ عِلَّةُ الوُجُودِ وَ حُجَّةُ الْمَعبُودِ، لايَقْبَلُ اللّهُ عَمَلَ عامِلٍ جَهِلَ حَقَِّنا وَ نَحْنُ قَناديلُ النبُوَّةِ وَ مَصابيحُ الرِّسالَةِ وَ نَحْنُ نُورُ الأَنْوارِ وَ كَلِمَةُ الْجَبّارِ...

زیارت حضرت زهرا (س)

السَّلامُ عَلَيْكِ يا سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمين، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَي النَّاسِ اَجْمَعين، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ اَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقَّها، اَللَّهُمَّ صَلِّ عَليٰ اَمَتِكَ وَابْنَةِ نَبِيِّكَ وَ زَوْجَةِ وَصِيِّ نَبِيِّكَ صَلوٰةً تَزْلِفُها فَوْقَ زُلْفيٰ عِبادَكَ الْمُكَرَّمينَ مِنْ اَهْلِ السَّمٰواتِ وَ اَهْلِ الأََْرَضينَ

امام صادق (ع) فرمود:

اگر چنانچه مردمي خداي يگانه و بي‌شريك را پرستش كنند و نماز بر پا دارند و زكات بدهند و حجّ خانة خدا را به‌جاي آرند و ماه رمضان را روزه بدارند، سپس به چيزي كه خداوند و پيغمبر امر فرموده و انجام داده اعتراض كنند و بگويند چرا بر خلاف آن نساخته، و يا در دل خود چنين انكار و اعتراضي داشته باشند (گرچه به زبان نياورند) 

چراغ گمگشتگان، ارائه برترين مطالب، سخنرانی‌ها، کتب و تصاویر مربوط به جلسات استاد ارجمند حاج مصطفي صدقياني 

درباره چراغ گمگشتگان

چراغ گمگشتگان مدتی است که به یاری خداوند متعال و با امداد 14 معصوم (ع) و اجازه از استاد حاج مصطفي صدقياني راه اندازی شده و هدف از راه اندازی این سایت، نشر حقایق دین مقدس اسلام  و ارائه خدمات دینی و مذهبی و همچنین پرسش و پاسخ دینی و مذهبی می‌باشد

برخی از خدمات این مجموعه عبارتند از :

  • ارائه مطالب دینی و مذهبی
  • سخنرانی های مذهبی
  • سخنرانی های حاج مصطفي صدقياني
  • کتب و مقالات دینی و مذهبی
  • تصاویر، اشعار و برنامه‌های مذهبی
  • و ......

راه های ارتباط با سایت

ارسال ایمیل به آدرس: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شما می‌توانید مطالب جالب و خواندنی و همچنین فایل‌های دینی و مذهبی خود را که تاثیرگذار می‌باشد ارسال نمایید تا در صورت تایید در سایت درج گردد

با تشکر از شما - اجرکم عندالله

تنظیمات قالب پلاس

رنگ ها

برای هر رنگ ،پارامتری وجود دارد که در زیر آمده است :
Blue Red Oranges Green Purple Pink

بدنه ی قالب

رنگ پس زمینه
کد رنگ ها

عنوان قالب

رنگ پس زمینه
تصاویر پس زمینه

فوتر قالب

انتخاب منو
فونت گوگل
سایز فونت بدنه قالب
نوع فونت بدنه قالب
جهت نوشتاری